پادکست چیست؟

پادکست چیست

پادکست دو اصطلاح عام و خاص دارد. که معنای خاص و مفهوم اصلی و دقیق پادکست فایلهای صوتی است.که در نرمافزارهای خاصی بارگذازی میشوند. که بعد عضویت در این نرم افزار ها میتوانیدبا توجه به حوزه ای که علاقه مند هستید پادکست ها را دنبال کنید.از جمله نرم افزارهاییکه میتوانید.عضو شویدو پادکست هایی با موضوعات مختلف را بشنویم میتوان به :ناملیک، شنوتو و … اشاره کرد.معمولاً امکان دانلود پادکست هم برای شما فراهم می‌شود و مجبور نیستید همیشه به صورت آنلاین به آن‌ها گوش بدهید.

هدف پادکست چیست ؟

پادکست هدف‌های زیادی دارد اما مهمترین هدف آن، سرگرمی مخاطب است. طرفداران پادکست علت‌های دیگری را نیز برای گوش دادن به آن ذکر می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد.

  • طنز
  • داستان گوش کردن
  • گوش کردن به مصاحبه ای افراد معروف
  • اطلاع از موضوعات جدیددرحوزه ای تخصصی
  • برسی اتفاقات و خبر های روز

پشت تمام این موارد، یک دلیل اصلی پنهان است و آن، سرگرمی مخاطب است. این‌که شنونده بخواهد موضوع جدیدی را یاد بگیرد یا فقط برای گذران وقت خود به یک پادکست گوش کند، تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند. در هر صورت او دوست دارد که از تجربه گوش دادن به پادکست، لذت ببرد. به طور قطع، اگر لذتی وجود نداشته باشد، به ادامه پادکست هم گوش نخواهد داد.

تهیه متن پادکست

با توجه به این‌که اطلاع دارید پادکست چیست و چه اهمیتی برای سئو مطالب مرتبط با آن وجود دارد، به طور قطع به اهمیت متن در این روش‌ها نیز پی برده‌اید به همین دلیل، بهتر است که متن پادکست صوتی خود را نیز آماده کنید.تا قابلیت جستجوی آن در موتورهای جستجو بیشتر شود. علاوه بر این، با استفاده از متن پادکست، به شکل ساده‌تری میتوانیدبا مخاطب ارتباط برقرار کنید و موضوع مورد نظر خود را به او شرح دهید.

چگونه پادکست بسازیم؟

ابتدا توضیح می‌دهیم که معنی لغوی کلمه پادکست به چه معناست ؟ این کلمه از ترکیب دو واژه آی پاد (پخش کننده صوتی اپل) و برادکستینگ به معنای پخش گسترده ساخته شده ‌است. در واقع،پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است ،که برای دانلود یا گوش دادن از طریق اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد. هر صدای ضبط شده فردی به عنوان یک قسمت پادکست شناخته می‌شود. پادکست‌ها معمولاً توسط فرد یا افرادی که مکالمه را هدایت می‌کنند، داستان‌ها را به اشتراک می‌گذارند یا اخبار را گزارش می‌کنند، میزبانی می‌شوند.

پادکست رسانه‌ایست که به راحتی برای شنوندگان و سازندگان قابل دسترسیست. پادکست‌ها از چندین راه در دسترس هستند و از طریق برنامه‌هایی چون Spotify Stitcher ،iTunes ،Google Podcasts و Apple Podcasts (برنامه پادکست iOS) میزبانی می‌شوند. در ادامه توضیح می‌دهیم ،که تولید پادکست چگونه است و چطور انجام می‌شود؟ جهت تولید پادکست ابتدا باید یک فایل صوتی تهیه کرد و برای ساخت یک پادکست عالی و خوب نکات زیرا را مد نظر داشته باشیم :

  • قبل از اینکه شروع به ساختن پادکست کنیم ابتدا باید موضوع و اهداف خودمان را مشخص کنیم درباره چه چیزی می‌خواهیم صحبت کنیم  ؟چه حرف‌هایی برای گفتن داریم؟ سعی کنیم موضوعی را انتخاب کنیم که با علائق و مهارت‌هایمان  مطابقت داشته باشد.
  • بعد از خود بپرسیم که چرا می‌خواهیم این محتوا را تولید کنیم؟ آیا هدف ماا شناساندن برنددمان  است و یا می‌خواهیم در مورد موضوع مشخصی به دیگران اطلاعات دهیم
  • به سایر پادکست‌ها حول محور موضوع خودمان گوش دهیم نظرات را بخوانیم میانگین مدت زمان هر

قسمت را بررسی کنیم و اطلاعات مفید و کاربردی را جمع‌آوری کنیم .

  •  پادکست‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله برنامه‌های گفتگوی مصاحبه،داستانی،مونولوگ و روایت‌های غیرداستانی تصمیم بگیریم چه نوعی را میخواهیم کار کنیم .
  • تصمیم بگیریم که چند قسمت می خواهیم برای فصل اول پادکست تولید کنیم؟ تقریباً طول هر قسمت چقدر باید باشد. انتخاب کنیم که آیا ما تنها میزبان پادکست هستیم  یا با یک میزبان مشترک کار را انجام می‌دهیم؟

اپیزود پادکست چیست ؟
هر قسمت پادکست را اپیزود پادکست می نامند، یکی از مواردی که قبل از تولید پادکست باید در نظر داشته باشید طول هر اپیزود پادکست است. ما خودمان ترجیح میدهیم  به پادکست‌های طولانی گوش دهیم یا کوتاه؟ توجه داشته باشییم که بهترست طول تمام اپیزودهای یک پادکستیکسان باشد. مثلاً تصمیم می‌گیریم  ۲۰ اپیزود ۳۰ دقیقه‌ای از یک پادکست را تهیه کنیم .

گوگل پادکست چیست ؟

گوگل پادکست در واقع یک برنامه پادکست است که توسط گوگل توسعه یافته و در سال ۲۰۱۸ برای دستگاه‌های اندرویدی منتشر شده است. نسخه iOS این برنامه نیز در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد. در این اپلیکیشن می‌توانیم  هر موضوعی که به آن علاقه‌مندیم را بصورت افلاین یا انلاین گوش دهیم .دانلود کنیم و با سایر افراد به اشتراک بگذاریم همچنین، این امکان وجود دارد که اپیزودهای مختلف یک پادکست خاص را دنبال کرده و به نوعی مشترک آن شویم تا به محض تولید قسمت جدید از آن مطلع شویم.

فواید گوش دادن به پادکست

شاید برای ما سوال باشد که فواید گوش دادن به پادکست چیست؟ با توجه به اینکه پادکست­‌ها فایل­‌های صوتی هستند، از این رو زمانی که امکان مطالعه نداریم می‌­توانیم به سادگی فایل­‌های صوتی مورد علاقه خود را گوش دهیم.مثلاً وقتی ما در حال رانندگی هستیم ، وقتی پیاده دروی میکنیم و یا اینکه در اتوبوس نشسته­‌ایم گوش دادن به فایل­‌های صوتی با موضوع مورد علاقه‌­یمان می‌­تواند بسیار مفید و جذاب باشد. پختن غذا، ایستادن در صف نانوایی، حضور در مترو، اتوبوس و تاکسی نیز می‌­تواند برای گوش دادن به این نوع فایل‌­ها بسیار مناسب باشد.با این کار ما میتوانیم از وقت خود، به بهترین شکل ممکن برای آموزش و یادگیری استفاده کنیم .از فواید گوش دادن به پادکست­‌ها می‌­توان به یادگیری بیشتر موضوعات مورد علاقه اشاره کرد. تقویت مهارت‌های شنیداری و همچنین بهبود تمرکز از دیگر فواید گوش دادن به فایل صوتی است.همچنین پادکست­‌ها در کنار جنبه آموزشی، جنبه سرگرمی هم دارند و می‌­توانند ما را برای مدت زمان طولانی سرگرم کنند. ما میتوانیم به سادگی مشترک پادکست­‌های مورد علاقه خود شویم . ما میتوانیم پادکستی را که می‌شنویم  به راحتی عقب و جلو ببریم  و مهم‌تر از همه به راحتی با سازنده پادکست تعامل داشته باشیم و وما میتوانیم به راحتی نظراتمان را بنویسیم لایک کنیم  و یا اینکه به اشتراک بگذاریم به سادگی با کلید بر روی سابسکرایب و یا اشتراک‌­گذاری در وب­سایت­‌های پادکست، می­‌توانیم  مشترک پادکست­‌ها شویم  تا از به روزرسانی­‌ها و ارائه اپیزودهای جدید با خبر شویم.  

پیمایش به بالا