سوشال مدیا چیست؟
در عبارتی کوتاه سوشیال مدیا، شبکه های اجتماعی معنی میشود. سوشیال مدیا ابزاری هستند برای بدست آوردن ترافیک و توجه مخاطبان به برند و کسب و کار شما.
یکی از راه هایبدست آوردن بازدیدکنندگان بیشتر یک برند استفاده از سوشیالمدیاست. استراتژی سوشیال مدیا ایجاد محتوای منحصر به فرد و سالم میباشد که به اشتراک گذاشته میشود. البته لازم به ذکر است که اغلب محتوایی مفید است که یک خبر داغ از نظر مخاطبین باشد و بتواند به صورت ویروسی در کل شبکه اجتماعی بین کاربران رد و بدل شود.
آیا سوشیال مدیا فرصت مناسبی برای بازاریابی است؟
قطعا بله! چرا که این فضا به علت رایگان بودن و راحتی برای دسترسی مخاطبان، فرصتی بسیار مناسب برای بازاریابی بشمار می رود.یکی از روش های تاثیرگذار برای بالا بردن رتبه سایت، و برندسازی کسب وکار در موتورهای جستجو اشتراک گذاری صفحات و اخبار شما در شبکه های اجتماعی است.هرچه تعداد مخاطبین شما بیشتر باشد بنابراین لایک و کامنت شما بیشتر خواهد بود و جذابیت پست ها باعث انتشار آن بین کاربران خواهد شد. که این امر موجب ایجاد سیگنالهای شبکه های اجتماعی شده و باعث بهبود رنک سایت شما در موتورهای جستجو می شود.شبکه های اجتماعی مانند:لینکدین،فیسبوک،توییتر،تلگرام،گوگل پلاس،ویکی پدیا، ،پینترست،اینستاگرام
۶ معیار موفق بودن تعامل کاربران با برند شما از طریق سوشیال مدیا
۱.تعداد لایک پست ها
در شبکه های اجتماعی هرچقدر تعداد لایک پست های گذاشته شده بیشتر باشد. امکان دیده شدن پست ها هم افزایش می یابد.زمانی که برای پست خود هشتگ انتخاب می کنید اگر آن پست با همان هشتگ تعداد لایک زیادی داشته باشد. آن پست شما به ۹ پست برتر آن هشتگ رسیده و امکان دیده شدن آن به میزان زیادی افزایش می یابد.
این الگوریتم در اینستاگرام بسیار مشهود است
۲.تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها
هر چقدرکه تعداد به اشتراک گذاشتن پست شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد موجب افزایش بازدید شده و محتوای شما توسط کاربر بیشتر دیده می شود.
باید بدانید که اشتراک گذاری پست ها نسبت به تعداد لایک ها ارزش بیشتری دارد، به دلیل آنکه امروزه لایک کردن پست ها به امری ناخودآگاه تبدیل شده اما اشتراک گذاشتن پست شما توسط شخص دیگر نشان دهنده ی توجه وعلاقه افراد به محتوای شما و توصیه آن به دیگران می باشد.
. ۳.تعداد نمایش پست
برای آنکه محتوای شما شانس بیشتردر دیده شدن داشته باشد.تعداد نمایش پست (impression) دارای اهمیت زیادی می باشد و تعداد نمایش پست نشان دهنده آن است که چه تعداد کاربر (توسط لایک وکامنت) فالوورهای شما محتوا را دیده اند.
۴.تعداد کامنت پست ها
هرجه تعداد نظرات وکامنت فالوورها و بیشتر باشد نشان دهنده ی جذابیت محتوای شما برای مخاطبان و همچنین کیفیت جملات شما در کپشن پست ها می باشد.
۵.تعداد بازدید از پروفایل
شبکه های اجتماعی مانند لینکدین امکان مشاهده تعداد بازدید از پروفایل رادارند. گرچه تعداد بازدید از پروفایل برند شما نسبت به بقیه ی شاخص ها دارای اهمیت زیادی نباشد. اما میزان علاقه ی افراد به بازدید از صفحه ی شما را نشان می دهد.
۶.یاداوری برند
بایداطلاع داشته باشید که اندازه گیری یادآوری برند(Brand mention) یکی از سخت ترین کارها در شبکه اجتماعی است، چرا که برای بهره مند شدن از ابزارهای تحلیلی در شبکه های اجتماعی نیازمند هزینه می باشد و مناسب زبان فارسی نیستند. اما با استفاده از این ابزارها اطلاعات خوبی از اینکه مخاطبان چه حسی و چه نظری در مورد برند شما در شبکه های اجتماعی دارد.
مزایای سوشیال مدیا:
سوشال مدیا اطلاعات را سریع تر از هر رسانه ی دیگر پخش می کنند.سوشیال مدیا برقراری ارتباط با هر کس و هر کجا که میخواهید را به سادگی ممکن می کند.سایت ها و سوشال مدیا به محصلان کمک می کنند تا بهتر عمل کنند.پلیس و دیگر نهاد ها میتوانند از شبکه های اجتماعی برای بدست آوردن اطلاعات و پیگیری مجرمان استفاده کنند.سوشیال مدیا یکی از بهترین راه های تبلیغات است.سوشال مدیا سرگرم کننده هستند.سوشیال مدیا ایجاد شغل میکند و پلتفرمی مناسب برای دسترسی به آگهی های استخدام است.و…
معایب سوشیال مدیا:
سوشیال مدیا بستری مناسب برای حمله های سایبری (تهدید و اخاذی و ..) میباشد.سوشیال مدیا امنیت اطلاعات شخصی را به خطر می اندازد.سوشیال مدیا مهارت های ارتباطی رو در رو را کاهش میدهد. (ایجاد انزوا)کنترلی روی اطلاعات منتشر شده در سوشیال مدیا وجود ندارد و نمیتوان از صحت مطالب مطمئن شد.سوشیال مدیا اعتیاد آور است.در سوشیال مدیا ممکن است با دیدگاه ها و فیدبک های منفی زیادی رو به رو شوید.سوشیال مدیا میتواند در روابط ایجاد مشکل کند و خیانت را به نوعی آسان کرده است.استفاده ی طولانی یا مکرر از سوشیال مدیا مشکلات جسمانی به دنبال خواهد داشت.سوشیال مدیا وسیله ای مناسب برای هدر دادن زمان است.
نقش شبکههای اجتماعی بر سئو
در حال حاضرسیگنالهای اجتماعی بهعنوان فاکتورهای رتبهبندی بالقوه و مهم به شمار میآیند، زیرا موتورهای جستجو باهوشتر از گذشته تعاملات و رفتارهای اجتماعی را آموختهاند.از طرفی گوگل اعلام کرده است. که از شبکههای اجتماعی مشهور مانند: فیسبوک، توییتر و یا اینستاگرام برای رتبهبندی پیچها استفاده نمیکند. بااینحال بسیاری از سئوکاران اعتقاددارند که شبکههای اجتماعی عامل غیرمستقیم و ارزشمندی برای ردهبندی سایتها هستند. محتواهایی که در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند، لینکها و تعاملاتی را ایجاد میکند؛ و همانطور که مسلم است تعامل از فاکتورهای مستقیم رتبهبندی محسوب میشوند؛ بنابراین توجه به رسانههای اجتماعی برای موفقیت در سئو اهمیت دارد. اگر همواره از لینکها بهعنوان راهی برای رای دادن و رتبهبندی یک سایت بهره میبردیم، امروزه به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکههای اجتماعی نیز بهمنزله رای به یک سایت است.
تاثیرشبکههای اجتماعی بر سئو سایت
همه ی ما اطلاع داریم یکی از معیارهای کلیدی در تعیین رتبه سایت، گرفتن بک لینکهای باکیفیت از سایتهای معتبر است. حالا که لینک گرفتن از سایتهای شناختهشده برای گوگل اینقدر اهمیت دارد و شبکههای اجتماعی هم اعتبار بالایی نزد گوگل دارد، پس چه جایی بهتر از اینستاگرام و توییتر و باقی پلتفرمهای اجتماعی میتواند به ما در کسب جایگاه بهتر کمک کند؟اولین قدم برای افزایش اهمیت شبکههای اجتماعی در کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو بود؛ چراکه باعث شد عده زیادی از سایتها را در صدر چکلیست سئو خود قرار دهند. این قضیه حتی بهصورت مستقیم نیز از طرف گوگل تائید شده بود؛ گوگل بعد از ۳ سال بهطور رسمی اعلام کرد فعالیت در شبکههای اجتماعی جزو معیارهای رتبه دهی در سایت محسوب نمیشود. این اعلام گوگل مانند بمبی بود که بر سر کارشناسان سئو سرازیر شد و سردرگمی بیسابقهای را در بین سئوکار ها به راه انداخت. این آشفتگی تا به امروز ادامه داشته هنوز هم نمیتوانیم با اطمینان کامل بگوییم سوشال مدیا چه تأثیری در جایگاه سایتها میگذارد.